PODNĚTY KE KURZU

                       Postřehy a podněty z praxe  

                            ergoterapeuta

Velmi ráda bych své letité nabyté zkušenosti z mé praxe ergoterapeuta, předala lidem, kteří mají zájem se učit novým dovednostem, ale především těm, kteří chtějí vykonávat práci s klienty, pacienty nebo rodinnými příslušníky pečujících o své příbuzné v domácím prostředí všech věkových kategorii a potřebují pomoc v oblasti odbornosti, lidskosti a empatii, protože zastávám Motto – Všichni si zasloužíme úctu a dobré chování, protože jak se chováš Ty tak se budou k tobě chovat ostatní.

Ergoterapie je všestranný obor, který jsme schopni využít při základních denních činnostech automatický aniž bychom chtěli cíleně posílit danou postiženou část pomocí nastavených cviků. Tímto se celou mou praxí ergoterapeuta řídím.


                                                                                        KRÁTKODOBÝ PLÁN ERGOTERAPEUTA


  • Pasivní protahování, uvolnění zkrácených svalů na HKK a DKK pomocí měkké techniky – molitanovými míčky
  • Koncept bazální stimulace – základní somatická – zklidňující – protahování pomocí HKK a DKK
  • Koncept bazální stimulace – základní – somatická – aplikace tahů na HKK a DKK
  • Koncept bazální stimulace- orofaciální tahy v obličejové části
  • Koncept bazální stimulace – nádstavbová- smyslové podněty v rámci aktivizace jakýchkoliv smyslů- stimulace očního kontaktu
  • Dechové kontaktní dýchání pomocí – měkké techniky – molitanových míčků
  • Aplikace ortéz na HKK a DKK – Pannat dláhy
  • Posílení oslabeného svalstva trupu a končetin
  • Posílení trupu na míči
  • Senzorická stimulace horních končetin
  • Senzorická stimulace dolních končetin
  • Podpora aktivních pohybů prstů a aktivního stisku
  • Neuromobilizace HKK pro aktivnější opory
  • Nácvik mobility, zkvalitnění pohybových stereotypů
  • Nácvik vertikalizace do sedu s oporou
  • Práce trupu v sedu, pohyb HKK za hračkou před tělem i přes střední čáru
  • Pokus o aktivace HKK do pohybu – cíleného úchop
  • Podpora komunikace – verbální, neverbální
  • Kognitivní fce – procvičení pomocí jakýchkoliv podnětů
  • Aktivizace jakoukoliv činností v rámci procvičení senzomotoriky
  • Snaha o aktivizaci v závěsu s odlehčených polohách pomocí kladek
  • Obnova a udržení úchopu v sebeobslužných úkonech dne
  • Posílení HKK v rámci jakéhokoliv pohybu
  • Nácvik jízdy na MIV
  • Nácvik mobility do všech směrů a rovin
  • Nácvik vertikalizace
  • Nácvik mobility
  • Soběstačnost, sebeobsluha
  • Jakákoliv aktivizace v rámci zachování pohybu v rámci sebeobslužných úkolů



Techniky - Metody

Postřehy z praxe

V rámci snoezelen využití vodního lůžka s propojením několika technik, kde jsme docílí propojení taktilní stimulace s odlehčením celkové postury trupu v rámci vlastní gravitace a zároveň stimulace teplem a uvědomění se hranic svého těla. Na Snoezelen terapii klienti velmi dobře reagují, kde jsou schopni se uvolnit a zrelaxovat. Jedna z technik je propojení s konceptem bazální stimulace se zaměřením na všechny smysly (zrak, čich, sluch, chuť, hmat, propriocepce, vestibulární systém).

Postřehy z praxe

V rámci úchopů nastalo zlepšení v jemné motorice, kdy klientka je již schopna naučeným mechanismem úchopu zvládnout tužkový úchop s použitím kompenzace- gumičky na tužku. Při úchopu je již zajištěn dostatečný silový stisk bez výrazného třesu v oblasti acer na HKK.- dominance PHK. Při úchopu již je schopna lépe koordinovat cílený pohyb se zlepšením v celkové kvalitě- taxe, kordinace, svalová síly. Danou kompenzaci - gumičku již používá v rámci udržení soběstačnosti v denních činnostech / sebesycení, kde používá příbor a při mytí zubů/.

Postřehy z praxe

Nácvik jednoduchých sebeobslužných úkonů v rámci soběstačnosti, sebeobsluhy. Pac. je již schopen více zapojovat obě HKK , spíše však stále preferuje PHK jako pomocnou, přidržovací. LHK používá automatičtěji. Velmi snaživý, spolupracující. Úchopy na LHK jsou již cílenější, obratnější. Zlepšena celková kvalita úchopu na LHK- svalová síla, obratnost, taxe. Nadále přetrvává celkové zpomalené psychomotorické tempo- nutnost slovní navigace a vedení v nastaveném pohybu. Zlepšena mobilita na lůžku v obratnosti, celkové kvalitě- nadále přetrvává dopomoc do všech směrů a rovin.

Přesuny ze stejné roviny- Lůžko- MIV -obratnější- nadále s výraznou přetrvávající asistencí.

Je již schopen popojíždění na MIV, který je schopen ovládat převážně pomocí LHK, PHK stále využívá miminálně.

V rámci nácviku sedu - jakákoliv aktivizace horních končetin v rámci senzomotoriky s postupným pasivním zapojováním.

Doporučeny kompenzační pomůcky v rámci obnovy základních sebeobslužných úkonů v domácím prostředí. Byla provedena instruktáž rodinných příslušníků v rámci nácviku celkové mobility, vertikalizace, přesunu…

Z důvodu posílení dolních končetin využití VERTIKALIZAČNÍHO MOTOMEDU, kde je využita pasivní síla na dolní končetiny s postupnou pasivní vertikalizací téměř do plného stoje.


Koncept bazální stimulace 

Využíváte koncept Bazální stimulace v praxi? Máte podněty nebo rady, které by se hodily ostatním v jejich praxi nebo péči. Děkuji za Vaše podněty a společné sdílení. Koncept bazální stimulace vnímám jako nedílnou součástí mé praxe.

Já koncept bazální stimulace využívám ve své praxi běžně v rámci celkové soběstačnosti, mobility a všech úkonů spojených s činnostmi dne.

KONCEPT BAZÁLNÍ STIMULACE VNÍMÁM JAKO NEDÍLNOU SOUČÁSTÍ MÉ PRAXE.

Proč koncept Bazální stimulace je důležitý k využití v rámci základních úkonů dne a je součástí každodenní péče.

Vše si společně zodpovíme a zjistíme , že je to automatická součást každodenní péče.

Více na www.lennat.cz


Prvky bazální stimulace vnáší do ošetřovatelské péče ještě něco jiného – lidskost. Bazální stimulace umožňuje respektovat pacientovu autonomii, důstojnost a jeho názor. Nezapomíná na zkušenosti, zvyklosti a vzpomínky.

V rámci snoezelen využití vodního lůžka s propojením několika technik, kde jsme docíla propojení taktilní stimulace s odlehčením celkové postury trupu v rámci vlastní gravitace a zároveň stimulace teplem a uvědomění se hranic svého těla. Na Snoezelen terapii klienti velmi dobře reagují, kde jsou schopni se uvolnit a zrelaxovat. Jedna z technik je propojení s konceptem bazální stimulace se zaměřením na všechny smysly (zrak, čich, sluch, chuť, hmat, propriocepce, vestibulární systém).

KONCEPT BAZÁLNÍ STIMULACE, SNOEZELEN

V rámci konceptu bazální stimulace byla provedena - Masáž stimulující dýchání s propojením taktilního dýchání na ventrální a hrudní straně. Posléze APLIKACE TAHŮ ZÁLADNÍ - SOMATICKÉ BAZÁLNÍ STIMULACE, kde byly aplikovány ZKLIDŇUJÍCÍ tahy na HKK, DKK včetně orofaciální bazální stimulace. Bazální stimulace byla také součástí snoezelen, kde byly podmíněny smyslové podněty- snaha o propojení všech smyslů z důvodu jakékoliv aktivizace- Nadstavbové bazální stimulace. Klient začíná vnímat hranici svého těla.

Dotazy ke kurzu


V kurzu jsou přihlášeny smíšené profese a mým cílem je sdílení rad, podnětu, zkušenosti a tím si vzájemně pomáháme a předáváme zkušenosti dále.

Je tento kurz směřován také pro rodinné příslušníky pečující o své příbuzné v domácím prostředí?

Ano samozřejmě kurz Soběstačnosti... je zaměřen na základy ergoterapie s cílem jak pro děti, dospělé tak rodinné příslušníky, kteří potřebují odborně pomocí s pečujícími úkony v rámci rehabilitace jak s polohováním, přesuny, správnou mobilitu, vertikalizací tak sebeobslužnými úkony v péči o své blízké.


Je tento kurz směřován také pro děti? 

Ano samozřejmě, kurz je zaměřen na základy ergoterapie s cílem jak pro děti tak dospělé. Vše je směřováno na nácvik soběstačnosti, mobility, vertikalizace, přesunu, nastavení aktivizace, ergoterapeutické činnosti - doporučené výrobky pro udržení správného úchopu jak v hrubé tak jemné motorice... V kurzu jsou vždy přihlášeny všechny profese a mým cílem je sdílení rad, podnětu a tím si vzájemně pomáháme. Zaměřuji to převážně na praktickou část procesu, kde si vše vyzkoušíme. 



Pohledy, dojmy- předávání  informací

Velmi ráda bych své dosavadní nabyté zkušenosti z mé praxe ergoterapeuta, předala lidem, kteří mají zájem se učit novým dovednostem, ale především těm, kteří chtějí vykonávat práci s klienty, pacienty nebo rodinnými příslušníky pečujících o své příbuzné v domácím prostředí všech věkových kategorii a potřebují pomoc v oblasti odbornosti, lidskosti a empatii, protože zastávám

Motto – Všichni si zasloužíme úctu a dobré chování, protože jak se chováš Ty tak se budou k tobě chovat ostatní.


Postřehy z praxe ergoterapeuta

V rámci cvičební jednotky byla snaha o jakoukoliv aktivizaci z důvodu propojením pohybu do sebeobslužných úkonů dne. Při pokynu je schopna použít obě HKK do zadané činnosti. Celkově zpomalené psychomotorické tempo, proto je vše s nutným slovním vedením a pomalým přístupem. Koncept Bazální stimulace byla také součástí celé cvičební jednotky, kde byly podmíněny smyslové podněty- snaha o propojení všech smyslů z důvodu jakékoliv aktivizace- Nadstavbové bazální stimulace. Klientka začíná vnímat hranici svého těla

PHK dominantní – úchop je cílený s oslabeným silovým stiskem . Vše s nutným slovním vedením a dopomoci při pohybu. Dominance v základních jednoduchých činnostech dne však zachována. Hrubá motorika zachována s poruchou jemné motoriky.

LHK – zachován hrubý úchop s výraznější poruchou jemné motoriky do provázeným třesem a poruchou koordinace pohybu. ....

Ergoterapie je všestranný obor, který jsme schopni využít při základních denních činnostech automatický aniž bychom chtěli cíleně posílit danou postiženou část pomocí nastavených cviků.


Postřehy z praxe ergoterapeuta

V rámci cvičební jednotky byla snaha o jakoukoliv aktivizaci z důvodu propojením pohybu do sebeobslužných úkonů dne. Při pokynu je schopen použít obě HKK do zadané činnosti. PHK však spíše jako pomocnou, přidržovací, je schopen pouze hrubého úchopu se spastickým stiskem. PHK snaží do činnosti používat minimálně. Převládá spíše použití LHK, která převzala dominanci při sebeobslužných činnostech.

Celkově zpomalené psychomotorické tempo, proto je vše s nutným slovním vedením a pomalým přístupem. Koncept Bazální stimulace je také součástí celé cvičební jednotky, kde jsou podmíněny smyslové podněty- snaha o propojení všech smyslů z důvodu jakékoliv aktivizace- Nadstavbové bazální stimulace. Klient začíná vnímat hranici svého těla.

PHK původně dominantní – nyní spíše pomocná, přidržovací. Vše s nutným slovním vedením a dopomoci při pohybu.

LHK – zachován hrubý úchop s výraznější poruchou jemné motoriky do provázeným třesem a poruchou koordinace pohybu..


Cíl:

- obnova a udržení úchopu v sebeobslužných úkonech dne

- posílení HKK v rámci jakéhokoliv pohybu

- nácvik jízdy na MIV

- nácvik mobility do všech směrů a rovin

- nácvik vertikalizace

- nácvik mobility


Pracovní zkušenosti  

Jak správně manipulovat s klienty na koupací vaně a o celkovém přístupu k samotné činnosti.

Na téhle práci mám ráda, že kdo tu práci dělá srdcem vždy přijme pomocnou radu a pomoc. A to je to, proč ráda sdílím zkušenosti a podněty dále. Podat pomocnou ruku a přijmout rady je někdy těžké

Děkuji za tu možnost se o podněty s Vámi v naší skupině podílet. A tohle je také součást mého kurzu Soběstačnost, sebeobsluha v rámci základů ergoterapie na který Vás zvu. Každý jsem individualista, ale záleží na každém z nás jak se postavíme k nastavené činnosti.

Pomoc při celkové péči u imobilního příbuzného v domácím prostředí

Rodinný příslušník, který se rozhodne samostatně postarat o svého imobilního příbuzného v domácím prostředí, když již není fyzicky a psychicky zdatný má u mě veliký respekt.

Někdy nastane nečekaně situace, která nemá jiné řešení a musíte se postarat o svého příbuzného jak v rámci péče tak v celkovém přístupu úplně sami. Tato nová pozice není snadná. Je velmi náročná psychicky, fyzicky tak emocionálně. Je důležité se naučit jak celkově k pac. přistupovat, komunikovat, provádět celkovou péči v rámci hygieny a dalších sebeobslužných úkonů v rámci lůžka. Je jiné se dívat z pohledu jak péči dělá ošetřující pracovník nebo jak péči musíte vykonávat sami. Nyní je z mého pohledu na první místě důležitá lidskost, empatie jak odborně a kvalitně rodinu zaučit v rámci potřebné kompenzace a péči.

Důležitá je správná instruktáž v celkové mobilitě a všech následných úkonech v rámci lůžka a kvalitní péči. Každý jedinec, který se prvně samostatně má postarat o péči má obavy, aby pac. neublížil. To je však zcela pochopitelné. Strach a bolest je v této chvíli na místě.

Děkuji, že mohu pomáhat těmto lidem a učit je jak správně a kvalitně vykonávat potřebnou péči, ale hlavně jim být lidsky a emočně oporou. 

Aktivizace 

Z důvodu udržení soběstačnosti je velmi důležitá součást dne nastavení Aktivity jak v oblasti rozsahu horních končetin v rámci úchopů, koordinace, svalové síly, taxe tak v zájmovém ateliéru, který přispívá k udržení a podpoře jemné motoriky, k zachování a podpoře stávajících schopností a dovedností. Nadále podporuje dobrou náladu, pomáhá naplňovat potřebu seberealizace u klientů a vede k upevnění pocitu sounáležitosti s ostatními členy ateliéru.

V rámci soběstačnosti a sebeobsluhy nastavíme programované aktivity, které by podpořily pocit zachování úcty a celkové osobnosti. Jelikož každý člověk je individuální unikátní osobností, je program plánován individuálně, tak, aby člověka nechal plně využívat všech jeho zbývajících sil, dovedností, znalostí a schopností.

Jakákoliv aktivita buď v rámci soběstačnosti nebo nějaké nastavené činnosti je důležitá pro udržení celkové kondice.

Postřehy z praxe

Při nastavené aktivitě musíme brát zřetel, aby se klient cítil příjemně a daná aktivita mu nejlépe vyhovovala. Při nastavení činnosti je vždy důležitá celková spokojenost.

Je nutno sledovat klienta jak projevem verbálním – tedy slovní hodnocení aktivity, nebo u klientů v pokročilém stupni demence především projev neverbální, který se projeví na mimice klienta tzn. to jak se tváří (spokojeně, odmítavě, znuděně, …) – toto pozorování nám poskytne mnohem přesnější obraz o rozpoložení klienta, zejména v případech, kdy verbální komunikace je klientům z jakýchkoli příčin znemožněna.

Postřehy z praxe

Cílem správně nastavené aktivity je účelnost a smysluplnost – Vše se odvíjí od každého jedince a závisí na individuálním přístupu, hodnocení účelu a smysluplnosti činnosti.

Důležité je potřeba dobře znát klientovu historii, jeho celoživotní zájmy a koníčky, pracovat s jeho naturelem a způsobem prožívání.

Postřehy z praxe

V rámci aktivizačních programů jak individuálních tak skupinových jsou využívány prvky například skupinové Muzikoterapie, kde cílem je podpora silných stránek účastníků, navázání a upevnění společenských vztahů a posilování hudebních schopností klientů. Aktivita je spojena s prvky reminiscence – vzpomínání na zábavy, oblíbené písně dané doby. Kromě seniorů nebo klientů se zvláštním režimem jsou využívány i u dětí s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami.

Aktivity jsou nedílnou součástí individuálního přístupu v rámci udržení stávající kondice nebo postupného zkvalitnění.

Postřehy z praxe

V rámci kurzu si stanovíme cíl co potřebuje senior nebo dítě s daným typem postižení pro stanovený program činností -programované aktivity, které by podpořily jeho pocit sebe samého jakožto ceněného, zodpovědného jedince.

Jelikož každý člověk je individuální unikátní osobností, je program plánován individuálně, tak, aby člověka nechal plně využívat všech jeho zbývajících sil, dovedností, znalostí a schopností.

Postřehy z praxe

Využívání prvků konceptů péče jak konceptu Bazální stimulace, Paliativní péče tak prvků metod práce (Validace, biografie klienta, reminiscence) vede ke sjednocení cíle poskytované péče a naplňuje tak požadavky na individualizaci péče. Každý jsme jedinec, proto se ke každému klientovi musí přistupovat individuálně.

Musíme pracovat s uvědoměním, co pozitivního může zvolený způsob práce klientovi přinést.

Postřehy z praxe

Kompenzační pomůcka je nástroj, přístroj či zařízení vyrobené nebo speciálně upravené k odstranění bariér v prostředí a komunikaci. Je to prostředek, který člověk využívá ke kompenzaci poruch pohybového systému, smyslových orgánů, kognitivních a komunikačních funkcí. Kompenzační pomůcka - Pomůcka, která podporuje či nahrazuje ztracenou funkci - Přezpívá k podpoře funkčních schopností, zmírnění či kompenzaci postižení a zapojení člověka do běžného života - Zjednodušení každodenních úkonů - Umožňuje člověku samostatně vykonávat běžné denní činnosti a další pracovní a volnočasové aktivity.

PŘI VÝBĚRU KOMPENZAČNÍCH POMŮCKY JE VŽDY DŮLEŽITÉ MÍT NA PAMĚTI, ŽE VÝBĚR KOMPENZAČNÍ POMŮCKY SE VŽDY PŘIZPŮSOBUJE POTŘEBÁM A MOŽNOSTEM KLIENTA.

Postřehy z praxe

Jakákoliv činnost v rámci soběstačnosti, sebeobsluhy je důležitá pro udržení stávající kondice jak v jemné motorice tak kognici.

Aktivizační a sociálně terapeutické činnosti jsou plánovány individuálně s ohledem na možnosti a schopnosti klienta tak, aby směřovaly k maximální možné míře udržení jeho samostatnosti a nezávislosti, a aby uspokojovaly jeho potřebu sociálního začlenění a naplňovaly jeho pocit bezpečí a vlastní hodnoty.

Postřehy z praxe

Velmi mě zaujal tento článek. Myslím si, že je důležitý k přemýšlení, protože v těchto slovech je pravda. Já, validační přístup běžně využívám ve své praxi. a zastávám Motto – Všichni si zasloužíme úctu a dobré chování, protože jak se chováš Ty tak se budou k tobě chovat ostatní. Validace (vcítění se) je metoda, která pomáhá dezorientovanému nebo starému člověku zmírnit úzkost, stres, nervozitu, smutek, agresivitu a pozitivně ovlivnit vztah mezi pečujícím a klientem. Zaměřuje se na respektování emocí a vnitřního prožívání dezorientovaných osob a především akceptuje člověka takového, jaký je. Cílem validace není zlepšovat zdravotní stav dezorientovaných lidí. Jde spíše o to, aby se změnil přístup pečujících osob, aby se dokázaly vcítit do osobní reality dezorientované osoby a přizpůsobily tomu své chování a jednání. Metoda validace není léčebnou metodou či snad terapií. Snaží se pouze upozornit na to, že každé chování má svůj důvod a že pokud budeme reagovat jiným způsobem, než jsme běžně zvyklí, dokážeme předcházet vypjatým situacím či podráždění na straně seniora i pocitu bezmoci či dotčenosti na straně naší.

Postřehy z praxe

Z důvodu udržení stávající kondice v rámci jakéhokoliv postižení potřebujeme mít stanovený program činností , které by podpořily jeho pocit sebe samého jakožto ceněného, zodpovědného jedince. Jelikož každý člověk je individuální unikátní osobností je program plánován individuálně, tak, aby člověka nechal plně využívat všech jeho zbývajících sil, dovedností, znalostí a schopností. Vše se odvíjí od jeho emoční nálady a konkrétního stavu. Vždy však si pamatujme, že jakákoliv činnost jak aktivní i pasivní je důležitá pro udržení rozsahu, kognice a dalších sebeobslužných úkonů v rámci péče.

Postřehy z praxe

Aktivizační činnost v sociálních službách jak v Domově pro seniory tak zvláštní režim, kde je cílem pomocí jednoduchých zadaných činností nastaveným ergoterapeutem nebo jeho konzultací udržet stávající funkčnost jemné motoriky na HKK s procvičením kognice a navázáním sociálních kontaktů mezi klienty.

SKUPINKA KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ S PRVKY RYTMIZACE

Dopolední odborná aktivita, kde je cílem pomocí zadaných jednoduchých cviků a rytmu s prvky logopedického cvičení udržet stávající kognici a rozsahy na HKK a DKK . 

REMINISCENČNÍ SKUPINKY  -skupinová aktivita je aktivita, kde je cílem , aby AKTIVIZACE byla vytvořena na jednotlivých úsecích pro klienty, kteří nedochází do klubovny, nebo jiné dopolední aktivity. Na úseku jsou vytvořeny skupinové aktivity zaměřené na reminiscenci k jednotlivým připraveným tématům

INDIVIDUÁLNÍ AKTIVITY KLIENTA –  individuální aktivita, kde v rámci individuálního přístupu je vedena konverzace na zadané téma v rámci reminiscence, která má za cíl udržet socializaci klienta s prostředím. Vše je vedeno individuálně dle potřeb klienta.

HUDEBNÍ SKUPINKA– aktivizační skupinka, která se koná se zaměřením na udržení kognice a rozsahových možností HKK, kde jsou používány hudební nástroje spojené se zpěvem písní.

SKUPINKA VAŘENÍ- Odpolední aktivizační skupinka je zaměřená o debatě vaření všeho druhu s následnou jednoduchou přípravou daného pokrmu.

TANEČNÍ SKUPINKA – Odpolední aktivizační skupinka se zaměřením na aktivizaci s rytmem pomocí zadané skladby.

ZAHRADNÍ SKUPINKA - aktivita která využívá pobytu v přírodě a pomáhá člověku cítit se lépe - a to jak psychicky, tak fyzicky. 

ČTECÍ SKUPINKA

Knihy, audionahrávky umožňují seniorům získávat vědomosti a znalosti spojené s novými informačními a komunikačními technologiemi, a tak podporovat integraci seniorů do informační společnosti.

AROMA SKUPINKA-  skupinka, kde je cílem udržení stávající kognice pomocí jednoduchých zadaných témat za použití prvků aromaterapie.

JOGA- Jóga pro seniory je ideální cestou, jak zlepšit nejen své fyzické zdraví, ale vyladit i svou mysl do psychické pohody. Jóga pro seniory je vedena v klidném tempu a vždy se cvičí s ohledem ke specifickým potřebám každého jednotlivce a s přihlédnutím k fyzickým schopnostem jedinců. Cvičení je šetrné k pohybovému aparátu, využívá vhodné jógové a zdravotní cviky a dechové a relaxační techniky.



© 2023 .  LENNAT.cz Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky